In verband met de pensionering van onze huidige directeur, zoeken we een bevlogen directeur (0,6-0,8 FTE) die op verbindende wijze leiding geeft aan onze Juliana van Stolbergschool in Sint-Maartensdijk. Een fulltime benoeming is bespreekbaar in combinatie met andere (lesgevende) taken binnen de school of VCPOZ.
De functie gaat in per 1 augustus 2025, bij voorkeur voorafgegaan door een inwerktraject.
Context en organisatie
De Juliana van Stolbergschool ligt in Sint-Maartensdijk, op het Zeeuwse eiland Tholen. Als christelijke school verwelkomen we dagelijks zo’n 100 kinderen in een omgeving waar geloof, onderwijs en persoonlijke aandacht hand in hand gaan. Bij ons staat niet alleen goed onderwijs centraal, maar ook de vorming van een hechte, christelijke gemeenschap waarin ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt.
De school maakt deel uit van de “Brede school Smerdiek”, waar ook de openbare basisschool, peuterspeelzaal, GGD en bibliotheek in zijn ondergebracht. Al deze gebruikers werken in dit gebouw samen aan de toekomst van vrijwel alle Smerdiekse kinderen, ongeacht hun achtergrond.
Er wordt gewerkt vanuit het onderwijsconcept “SlimFit”: de reguliere klassen zijn verdeeld in de ‘units’ onder- en bovenbouw, respectievelijk “Ontdekkers” en “Onderzoekers” genoemd. Binnen de units zijn meer onderwijsgevenden met verschillende talenten ingezet. Hierdoor krijgen de kinderen passend onderwijs aangeboden.
Dit onderwijsconcept zit in het DNA van de teamleden. Het team is in staat zelfstandig te werken: De teamleden nemen initiatieven en reflecteren op hun handelen. De leerkrachten zijn steeds beter in staat om een leeromgeving te creëren, gericht op gedifferentieerd/gepersonaliseerd leren. Dat vraagt ook van leerlingen een bepaalde werkhouding: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. De leerlingen zijn met de leerkracht steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces. Door de eigen groei zichtbaar te maken en zelf doelen te stellen zijn kinderen gemotiveerd om te leren. De onderwijsgevenden hebben zich ontwikkeld van een ‘stand-alone’ medewerker tot ‘teamplayer’. Als deelteam zijn zij verantwoordelijk voor een grotere groep leerlingen.
Profielschets
De directeur is integraal verantwoordelijk voor de volgende beleidsterreinen:
- Identiteit
- Personeel
- Onderwijs
- Communicatie
- Organisatie
- Huisvesting
- Financiën
Hieronder staat beschreven welke taken en verantwoordelijkheden daarbij passen:
- De directeur geeft leiding aan het personeel en zorgt voor een goede werksfeer en samenwerking binnen het team.
- De directeur ontwikkelt en implementeert beleid op de bovengenoemde beleidsgebieden.
- De directeur is verantwoordelijk voor de planning en organisatie van het onderwijs, de activiteiten en de evenementen op de school.
- De directeur beheert het budget van de school en zorgt ervoor dat de financiële middelen op een verantwoorde manier worden ingezet.
- De directeur zorgt voor goede communicatie, onderhoudt contacten met ouders en verzorgt de communicatie tussen school en ouders.
- De directeur bewaakt de kwaliteit van het onderwijs en zorgt ervoor dat de school voldoet aan de wettelijke eisen en richtlijnen.
- De directeur is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, zoals het aannemen en ontslaan van personeel, het voeren van functioneringsgesprekken en het ontwikkelen van het team.
- De directeur zorgt voor de professionalisering van het team door middel van scholing en training.
- De directeur werkt samen met andere scholen en onderwijsinstellingen om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen.
- De directeur onderhoudt contacten met externe partijen zoals de gemeente, andere scholen, bedrijven en organisaties.
Om dat goed te kunnen doen, beschikt de directeur over de volgende kennis en vaardigheden:
- Een HBO+ werk- en denkniveau
- Kennis van en inzicht in onderwijsontwikkelingen
- Kennis van en inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen
- Kennis van en inzicht in relevante wet- en regelgeving
- Kennis van en inzicht in personeelsbeleid
- Kennis van situationeel leiderschap
Daarnaast is het een voorwaarde dat de directeur:
- Van harte achter de identiteit, missie en visie van onze school staat en bereid is deze ook uit te dragen naar anderen;
- Zich verbonden voelt met de brede christelijk-reformatorische achterban, die voor een groot deel gevormd wordt door gezinnen uit de plaatselijke (Hersteld) Hervormde Gemeente;
- Affiniteit heeft met het SlimFit onderwijsconcept waarin kinderen en collega’s zich gehoord weten, moet ruimte kunnen geven om het onderwijs met elkaar vorm te geven, moet (complexe) situaties (op grote lijnen) kunnen overzien, moet ‘sparringpartner’ zijn, transparant, benaderbaar en zienswijzen binnen het team samen kunnen vatten, wegen en richting aangeven.
- Ervan geniet om het onderwijs vorm te geven in een dorpsschool die onderdeel uitmaakt van de dorpsgemeenschap, gevestigd in Brede School Smerdiek (bouwjaar 2024).
- En het bezit is van de opleiding Schoolleider Vakbekwaam (of bereid is deze te volgen) en/of aantoonbare relevante opleiding/werkervaring in vergelijkbare leidinggevende functies heeft.
Meer informatie?
Inlichtingen worden graag gegeven door de huidige directeur, Theo Baaij, te bereiken op telefoonnummer 06-28 70 86 92.
Ook kan er contact opgenomen wordt met één van de bestuurders van VCPOZ, Gerard van de Weerd, te bereiken op telefoonnummer 06-55 74 67 26.
Meer informatie over onze school kunt u vinden op onze website, www.jvanstolbergschool.org
Solliciteren kan tot uiterlijk D.V. zaterdag 8 februari.
Interesse? Solliciteer hieronder direct. Graag motivatiebrief en CV uploaden.