Florian Quik

Directeur Groen van Prinstererschool in Scherpenisse

Mensen samenbrengen en samen verder ontwikkelen, dat vind ik het mooiste.

Al onze leerkrachten zijn echte professionals die elkaar, door samen te werken, kunnen versterken. We zoeken elkaar steeds meer op en maken gebruik van elkaars talent en expertise. Hoe doet de ander het? Feedback nemen we mee naar onze eigen klas. Wat in de ene groep werkt, werkt vaak ook in de andere groep.

Ik haal veel voldoening uit het faciliteren van ontwikkeling. Kijken en luisteren wat kinderen en medewerkers nodig hebben en hen daarin voorzien, zodat zij nieuwe energie krijgen, gemotiveerd raken en blij hun werk kunnen doen. Bijvoorbeeld door ons aanbod ook op praktisch ingestelde kinderen af te stemmen. Zo hebben we een klusklas en ontwikkelen we een moestuin. Daarnaast doen we mee in leernetwerken en volgen we cursussen.

Ik werk sinds drie jaar als directeur op deze basisschool. Hiervoor werkte ik 17 jaar op een andere school, waar ik direct na de pabo-opleiding ben gestart. Daar werkte ik als leerkracht afwisselend in de groepen drie tot en met zeven. Toen ik voelde dat ik een bredere verantwoordelijkheid wilde dragen, werd ik bouwcoördinator. In die functie volgde ik de opleiding middenmanagement. Tijdens het laatste jaar op die school kreeg ik langzaam het gevoel dat het tijd werd om voor een andere organisatie te gaan werken.

In die periode zag ik de advertentie voor het directeurschap voor de Groen van Prinstererschool. Het werk als bouwcoördinator vond ik leuk en voor de groep staan ook; deze functie bood het allebei. Ik heb de sprong gewaagd en vervul nu een aantal dagen per week de rol van directeur. De andere dagen neem ik ib-taken waar voor de onderbouw en sta ik voor de klas. Die combinatierol vind ik fijn. Ik heb in het verleden gekozen om met kinderen te werken en op deze manier kan ik dat blijven doen. Bovendien leer ik alle kinderen van de school kennen en voel ik beter aan wat er in de groepen speelt.

Mijn schoolleidersopleiding werd gefaciliteerd door onze scholengroep VCPOZ. Zeker als beginnend directeur is het een voordeel om deel uit te maken van VCPOZ. Veel aspecten van mijn werk zijn nieuw en het is van grote meerwaarde om terug te kunnen vallen op de kennis en ervaring van collega-directeuren en de bovenschoolse bestuurder. En: VCPOZ heeft een duidelijke identiteit, waarbij het onderwijs Bijbels gefundeerd is.

Iedere aangesloten school heeft de ruimte om invulling te geven aan de identiteit die past bij de ‘couleur locale’ van de gemeenschap. Als directeur heb je hierin een grote rol. Met mijn team verwerk ik deze ook in onze onderwijsontwikkelingen. Neem het thema ‘Burgerschapsonderwijs’. Dit zien wij als een kans om vanuit onze normen en waarden invulling te geven door te kijken hoe wij van betekenis zijn voor onze omgeving. We proberen ons aanbod zo vorm te geven dat kinderen toegerust worden om als christen in deze maatschappij te staan. Mooie voorbeelden zijn de activiteiten die we doen voor ouderen in ons dorp, zoals een pannenkoeken dag of een kaartenactie voor een speciale doelgroep die wel wat bemoediging kan gebruiken. Ook willen we ons bewust zijn van onze verantwoordelijkheid om goed om te gaan met het milieu. We organiseren bijvoorbeeld een opruimactie of gaan de natuur in om ons te verwonderen over alles wat er te zien is.

Kortom, het is prachtig om als directeur met de inzet van alle betrokkenen een leergemeenschap te vormen. “Wij staan hier niet als individuen, maar opereren en functioneren als een team waarin het ‘samen leren’ iedere dag opnieuw centraal staat.”

 

Geïnspireerd geraakt? Denk je dat leidinggeven binnen VCPOZ iets voor jou is? We komen graag met je in contact! De koffie staat klaar. 

Gerard van de Weerd | Bestuurder VCPOZ | g.vandeweerd@vcpoz.nl 
Jan Willem Nieuwenhuyzen | Bestuurder VCPOZ | j.w.nieuwenhuyzen@vcpoz.nl